نگاشت شناختی فازی عوامل کلیدی موفقیت در بازاریابی دیجیتال در کسب‌وکارهای کوچک و متوسط

نگاشت شناختی فازی عوامل کلیدی موفقیت در بازاریابی دیجیتال در SMEها

به‌کارگیری نوآوری‌های فناورانه در فعالیت‌های بازاریابی، همواره بر مزیت رقابتی و عملکرد کسب‌وکارها تأثیرگذار بوده است و بازاریابی الکترونیکی سهم مهمی را در این موضوع ایفا می‌کند. لذا، هدف پژوهش حاضر، شناسایی عوامل کلیدی موفقیت بازاریابی الکترونیکی در کسب‌وکارهای کوچک و متوسط و کم و کیف روابط بین این عوامل می‌باشد. این پژوهش، نوعی پژوهش کاربردی، به لحاظ رویکردهای پژوهش، استقرایی و از نظر استراتژی­‌های پژوهش، ترکیبی (کیفی-کمّی) محسوب می­‌شود. ابتدا، برای شناسایی عوامل کلیدی موفقیت بازاریابی الکترونیکی با 11 نفر از خبرگان این حوزه مصاحبۀ نیمه‌­­ساختار یافته انجام شد. نمونه‌­گیری خبرگان به ­صورت گلوله برفی بود. سپس با استفاده از روش تحلیل مضمون، مصاحبه‌ها تحلیل شدند و عوامل کلیدی موفقیت بازاریابی الکترونیکی به دست آمد که عبارت­اند از: میزان بازدید و تردد وب‌سایت، بهینه‌­سازی موتورهای جستجو، جذب کاربر جدید یا سرنخ­سازی، جذب ردیابی شبکه‌­های اجتماعی و تبلیغات پولی. در گام دوم، برای کشف روابط بین عوامل استخراج شده، از روش نگاشت‌شناختی فازی استفاده شد. نتایج نشان داد که عوامل کلیدی موفقیت در بازاریابی الکترونیکی در کسب­وکارهای کوچک و متوسط، به ترتیب عبارت­اند از: تبلیغات پولی (83/0)، میزان بازدید و ترافیک وب‌سایت (73/0)، بهینه‌­سازی موتورهای جستجو (62/0)، جذب کاربر جدید یا سرنخ‌سازی (56/0) و جذب ردیابی شبکه‌­های اجتماعی (43/0). همچنین روابط هر مؤلفه با زیرمؤلفه­‌های آن نیز مشخص و در نهایت، پیشنهاداتی جهت استفاده از یافته­‌های پژوهش بیان شد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا