در دنیای امروز، کسب و کارهای پلتفرمی هوشمندبه عنوان یک مدل کسب و کار جدید و نوظهور، رو به رشد است. این نوع کسب و کارها از طریق ارائه خدمات و محصولات از طریق یک پلتفرم هوشمند دیجیتال به مشتریان خود متصل میشوند. اما بوجود آمدن این نوع کسب و کارها با خود چالشها و عوامل موثر مختلفی همراه است که برای موفقیت و پایداری آنها باید این عوامل شناسایی و اهمیتشان مشخص شوند تا بر اساس آن بتوان بهترین استراتژی را در پیش گرفت. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر گردآوری اطلاعات، پیمایشی میباشد. بر این اساس ابتدا با بررسی پیشینه پژوهش عوامل موثر بر موفقیت کسب و کارهای پلتفرمی هوشمند استخراج شد که شامل 14 عامل موثر میباشد. این عوامل طی یک پرسشنامه از نظر 10 خبره پژوهش تایید شدند. خبرهها دارای حداقل سابقه کار 10 سال در کسب و کارهای اینترنتی و فعال در فروشگاه اینترنتی عموکالا میباشند همچنین در بخشهای فروش و بازرگانی فروشگاههای اینترنتی فعالیت داشتهاند. بعد از تایید معیارها، توسط روش ISM سطحبندی شدند. نتایج نشان داد مدل پژوهش شامل 8 سطح میباشد که سطح هشتم یعنی معیار اعتماد و ارتباط با مشتری تاثیرگذارترین سطح است که به صورت مستقیم بر روی معیار موجود در سطح هفتم یعنی وفاداری به برند و تصویر میشود. همچنین دو معیار قیمت محصولات و کیفیت محصولات که در سطح اول هستند تاثیرپذیرترین معیارها میباشند به بیان دیگر کلیه معیارها به نحوی بر روی قیمت محصولات و کیفیت محصولات تاثیر میگذارند.

